2013-10-23

Pozycjonowanie witryny w Internecie to bardzo trudny i złożony temat. Identyfikuje się około 200 czynników wpływających na algorytm Google - każdy w innym stopniu. Są one dodatkowo połączone między sobą w różny sposób, co sprawia, że praktycznie nie jest możliwe zidentyfikowanie kluczowych elementów, na podstawie których Google pozycjonuje witrynę wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak specjaliści od SEO nie ustają w poszukiwaniach. Obecnie wyróżnia się 4 rodzaje czynników, w zależności od ich wartości.

Media społecznościowe
Wartościowa witryna internetowa powinna być połączona z portalami społecznościowymi. Oczywiście przede wszystkim z Google+, który jest najbardziej wartościowym portalem z punktu widzenia koncernu z Mountain View. Na drugim miejscu jest Facebook, a konkretnie udostępnienia treści w tym portalu, spontanicznie generowane przez użytkowników. Bardzo ważne są także komentarze z linkami na FB, które wskazują na zaangażowanie czytelników. Natomiast tak zwane "lajki" na które wszyscy polują, są dopiero piątym czynnikiem branym pod uwagę. Co ciekawe dla Google bardzo ważny jest również Pinterest, ostatnio zdobywający w Polsce coraz większą popularność. Nie mniej istotny jest Twitter, mimo tego, że jest słabo wykorzystywany poza USA. Warto mieć więc konto na tym portalu i dzielić się tam treściami z witryny internetowej.

Linki
Od samego początku algorytm Google był oparty na cytowaniu treści, co według wynalazców algorytmu gwarantowało ich wysoką jakość. Dlatego wciąż bardzo ważnym czynnikiem pozostają linki przychodzące. Jednak muszą one być wartościowe - pochodzić z właściwych, wysoko ocenianych witryn, które dodatkowo pochodzą z tego samego kraju lub regionu świata. Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę i zniknąć z indeksu Google z winy niewłaściwych linków. Co więcej - wyszukiwarka sprawdza zarówno ilość linków z atrybutem "follow" (czyli informujących roboty indeksujące, że warto podążyć za tym linkiem), jak i "no-follow". Głównie dlatego, że ludzie odpowiadając na pytania na forach internetowych i w komentarzach umieszczają tam linki "no-follow", za którymi kryje się wartościowa treść. Witryna posiadająca wyłącznie linki "follow", pochodzące z wartościowych stron, jest dla Google podejrzana. Głównie dlatego, że jest to niezgodne z rzeczywistym wykorzystaniem Internetu przez ludzi.

Treść
To najważniejszy element wpływający na wyniki wyszukiwania. Przede wszystkim dlatego, że ludzie dzielą się wartościowymi informacjami, jakie spotykają w Sieci. To właśnie do niej spotykamy odnośniki w mediach społecznościowych, w komentarzach czy na forach internetowych. Jednak nie wystarczy napisać dobry artykuł - trzeba pamiętać o linkach wewnętrznych w artykule (tzw. anchor tekst, odnoszących się do innych części witryny), tytułowaniu, liczbie słów kluczowych w treści, liczbie obrazów, właściwym tagowaniu… Jest mnóstwo zasad, które musi spełniać tekst w Sieci - zwykle mają niewiele wspólnego z pisaniem artykułów i tworzeniem treści w innych mediach. Za to są bardzo ważne dla robotów indeksujących, które dzięki danym statystycznym kwalifikują witrynę jako sensowną i wiarygodną.

Aspekty techniczne
Ostatnia, ale wcale nie najmniej ważna grupa czynników. Głównie dlatego, że sieć jest indeksowana przez "roboty". Im czystszy jest kod strony, im prostszy adres internetowy odnoszący się do tematyki - tym łatwiej o wysoką pozycję. Roboty mają mnóstwo stron do zindeksowania - im szybciej są w stanie ocenić i zakwalifikować witrynę, tym lepiej dla jej posiadacza. Dlatego liczy się przede wszystkim długość adresu internetowego, pozycja słowa kluczowego w tytule strony, opis strony, czy tagi H1 i H2. Nie mówiąc już o tak oczywistych rzeczach jak mapa strony czy plik robots.txt, który informuje jak ją indeksować.

Pozornie właściwe wypozycjonowanie witryny jest bardzo trudne. Jest bardzo dużo ważnych czynników, do których trzeba się dostosować. Ale w efekcie tylko jedno jest istotne - należy tworzyć dużo wartościowych i zróżnicowanych treści, pozwalających zdobyć wiernych czytelników. Dzięki temu witryna spełni większość założeń SEO spontanicznie. Dlatego najważniejsze jest… pisanie bloga zawierającego zróżnicowane treści. Tylko dzięki temu można rzeczywiście i trwale wypozycjonować stronę w Sieci.

Czynniki wpływające na pozycjonowanie

Autor: Szczepan Jabłoński

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz


 logo dolne

 

Inbound Polska
ul. J.S. Bacha 26A
02-743 Warszawa
22 852 33 22

  • FacebookPolub nasz profil na Facebooku
  • TwitterPoczytaj nasz profil na Twitterze
  • Google+Odwiedź nasz profil na Google+